You are currently viewing שקט עירני

להחליף פניקה בשקט עירני

זמן קורונה מלווה בהרבה אי ודאות שמעוררים פחד, מתח, דריכות, ועל כולם גוברת הפניקה שמשתלטת על כל חלקה טובה, ורומסת שיקול דעת.  

.האופן שבו מוצגות החדשות, מעורר פניקה. וזה בדיוק ההיפך ממה שהמערכת החיסונית שלנו צריכה על מנת שתוכל לפעול הכי טוב שהיא יכולה. פעם כשעבדתי עם התקשורת, היה לי כלל אצבע ברור שכל עניין שמעורר חרדה, פחד ואיום הוא אייטם שווה ביותר והדרך שלו להתפרסם בתקשורת תהיה סלולה וכל מה שהוא לא – קיבל לרוב תגובה "זה לא מעניין" . הקו בין איום לפניקה הוא עדין ונחצה בקלות

פניקה בניגוד לדריכות ולעירנות, משבשת את שיקול הדעת, מורידה את היכולת של מערכת החיסון שלנו, מנתקת אותנו מאנרגיית החיים שלנו, מנתקת אותנו מעצמנו מהיכולות שלנו, מניסיון החיים, מיכולותינו המתפתחות להתמודד, כמו "מכה אותנו בסנוורים". אפרופו מכות מצרים, פסח הולך ומתקרב, ושאלת "איפה אתם בסדר" הוחלפה בהכל "לא בסדר".

איך זה עובד בגוף ואיך אפשר להביא את המערכת למצב של שקט עירני?

מערכת העצבים שלנו שקולטת איום, מיד מתכווצת, זה נכון להישרדות שלנו, אולם מערכת שנמצאת תחת איום מתמיד, בכיווץ מתמיד, משפיעה על תפקוד התאים ויש לה השפעה על בריאותינו ואיכות חיינו. 

כשמערכת העצבים שלנו חווה בהלה ואיום, השדר עובר לתאים ואלו מגיבים כמו שמגיבים כלפי איום:  בכיווץ, בדלקת במועקה, בכאב. בהתנהלות שהיא הכי לא מתוך שיקול דעת.

הורמונים שמשדרים פחד, מתח ודריכות מקבלים במציאות שלנו הרבה הזנה, לעומת הורמונים אחרים שמקבלים הזנה דלה, למשל אוקסיטוצין – הורמון האהבה, אותו הורמון נחשק ולא במפתיע משום שכאשר אנחנו מתמלאים בו, מערכת העצבים שלנו מרגישה ש"הכל בסדר" ואפשר ליצור, ליזום, להנות, לאהוב, לשמוח. אז אפשר גם לסמוך על מנגנון ההישרדות שלנו שבעת סכנה אמיתית, הוא יתעורר מאליו. דברנו על סכנה, לא על פניקה.

תמיד זה הזמן לדאוג להזין אותו , ועכשיו במיוחד. כדאי לדעת שהורמון  אוקסיטוצין זקוק לקשר איתנו כדי שיוכל להידלק, ממש כמו בני אדם הוא ניזון מקשר ומחכה שאנחנו נבעיר את האש הפנימית ונשמור עליה. בתמורה הוא מחזיר אותנו לאיזון ולאמון בתהליך החיים שנע קדימה בכיוון של צמיחה והתפתחות.

את בינתיים, בואו נעשה הכל כדי שמערכת החיסון שלנו תתפקד בצורה מיטיבה, כל אחת ואחד מאיתנו יודעים מה הדברים שמחזירים אותה לאיזון, מה שומר על האש הפנימית שלנו .

להיות איתה בקשר ולבדוק כל הזמן, מה היא רוצה כרגע? לא תמיד זה מתאפשר, ואז אפשר לבדוק ומה עוד? ולהיות מופתעים ולגלות דברים שלא עלו בדעתינו שאפשר. .

ואז מתוך שקט עירני, אפשר ללמוד לנהל נכון את הזמן המאתגר שניצב לפתחינו

"